مجله ی اینترنتی آوای باران

راهنمای خرید لوازم خانگی | نظرات درباره لوازم خانگی | معرفی فروشگاه های برتر لوازم خانگی | بررسی فروشگاه های فرش | بررسی فروشگاه های کالای دندانپزشکی

مجله ی اینترنتی آوای باران

راهنمای خرید لوازم خانگی | نظرات درباره لوازم خانگی | معرفی فروشگاه های برتر لوازم خانگی | بررسی فروشگاه های فرش | بررسی فروشگاه های کالای دندانپزشکی

هزینه ارتودنسی تک دندان در سال 99

موارد مهم برای ارتودنسی یک دندان

ارتودنسی تک دندان

از این روش درمانی برای مواقعی استفاده می شود که فقط یکی از دندان های بیمار انحراف داشته باشد. اگر شما نیز می خواهید این دوره درمان را شروع کنید، لازم است که به برخی نکات توجه کنید:

برخلاف اینکه بیمار فقط دارای یک دندان کج می باشد، اما طول دوره درمان در افراد مختلف با هم فرق دارد و این موضوع بستگی به شرایط بیمار، میزان انحراف دندان و جایگاه دندان خواهد داشت. ممکن است برخی از افراد تصور کنند که در ارتودنسی تک دندان فقط قسمتی که دندان کج در آن قرار دارد به عنوان هدف درمان خواهد بود. اما لازم است بدانید که براکت ها همه فضای دندان را اشغال نموده ولی دندانپزشک فقط روی همان دندان تمرکز کرده و اعمال نیرو روی آن یک دندان خواهد بود.

اگر فک مربوط به دندان کج نیز انحراف داشته باشد، دندانپزشک می تواند در هنگام ارتودنسی یک دندان درمان فک را نیز آغاز کند. طول درمان ارتودنسی تک دندان باید کامل باشد، برای یک دندان نیز این احتمال وجود دارد که مجددا به حالت اولیه خود برگشته، بنابراین دندانپزشکان تاکید دارند که بیماران دوره های درمانی ارتودنسی و بعد از درمان ارتودنسی را نیز جدی بگیرند و همه مراحل را تا آخر طی کنند.

ارتودنسی یک دندان نیش

ارتودنسی یک دندان نیش یکی از مهمترین دلایل متقاضیان ارتودنسی تک دندان است. دندان‌های نیش که در گوشه دهان قرار دارند، نقش مهمی در زیبایی و سلامت دندان‌ها ایفا می‌کنند. افراد که به ارتودنسی یک دندان نیش نیاز دارند، دندان نیش برآمده یا خارج از قوس دندانی دارند.


برخی افراد کشیدن دندان نیش را به ارتودنسی آن ترجیح می‌دهند، اما این کار به شدت اشتباه است. کشیدن دندان نیش به جای اصلاح موقعیت آن باعث فرو رفتن لب‌ها، عمیق شدن خط لبخند و مشکلات دیگر خواهد شد.


تنها اگر نتوان دندان نیش را با ارتودنسی در موقعیت صحیح قرار داد و با انجام ارتودنسی احتمال آسیب به ریشه دندان‌های مجاور وجود داشته باشد، پزشک دندان را خارج خواهد کرد و در صورت نیاز در فضای خالی ایمپلنت قرار خواهد داد.


 


نکات مهم ارتودنسی یک دندان کج

ممکن است تصور کنید که در ارتودنسی تک دندان کج تنها همان دندان هدف درمان قرار دارد. اما باید بدانید که در ارتودنسی دندان برای یک دندان نیز براکت‌ها کل فضای دهان را اشغال خواهند کرد. با این حال، در ارتودنسی تک دندان نیرو انها به دندان کج وارد می‌شود.

اینکه فقط یک دندان در ارتودنسی یک دندان نیش یا دندان‌های دیگر وجود دارد، نباید باعث اهمال شما در تکمیل طول درمان شود. فرامشو نکنید که حتی یک دندان هم می‌تواند دوباره به جای قبلی خود برگردد.

اگرچه ارتودنسی تک دندان برای همه برای یک دندان انجام می‌شود، اما مدت درمان برای افراد مختلف با توجه به میزان انحراف دندان، جایگاه دندان و شرایط او متفاوت خواهد بود.

اگر فکی که دندان کج در آن قرار دارد نیز دچار انحراف شده باشد، متخصص می تواند هنگام ارتودنسی تک دندان درمان آن فک را نیز آغاز کند.

ارتودنسی یک دندان

ارتودنسی یک دندان با کمک نگهدارنده ها یا ریتینرها

ما دو نوع نگهدارنده ارتودنسی ثابت و متحرک داریم. که نمونه های غیرثابت آن جزء ارتودنسی متحرک هستند. نگهدارنده ثابت را وقتی به دهان و دندان متصل کردند تا پایان درمان و روند اصلاح خارج نمیکنند. اما نگهدارنده متحرک فرق میکند و شما میتوانید هنگام خوردن یا آشامیدن یا مواقع ضروری آن ها را خارج کنید.


وسیع کننده های کام

متخصص ارتودنسی می تواند برای بزرگتر کردن قوس دندانهای فوقانی در فک بالا، از وسیع کننده های کام یا بزرگ کننده کام استفاده کند. این کار باعث می شود تا دندان ها به موقعیت طبیعی خود تغییر پیدا کنند. این وسیله کوچک قابل تنظیم است و تقریبا نامرئی است زیرا در فک بالا است و مگر از نزدیک آن را بتوان دید. بنابراین جزء ارتودنسی نامرئی محسوب میشود.


ارتودنسی تک دندان با اینویزیلاین

اینویزیلاین ها نیز در دسته ارتودنسی نامرئی قرار دارند. این دستگاه های ارتودنسی در واقع همان قالب های شفاف ارتودنسی هستند که روی دندان های فک بالا و پایین قرار میگیرند. اینویزیلاین ها بهترین درمان برای ارتودنسی تک دندان هستند. البته اگر مشکل دندان جزئی باشد و برای مثال خیلی کم کج شده باشد به راحتی و در کمترین زمان با این دستگاه صاف میشود. اما اگر دندان خیلی کج باشد معمولا اینویزیلاین جوابگو نیست.

ارتودنسی چند دندان

اگر مایلید ازارتودنسی ثابت استفاده کنید و بین دندان ها سیم بگذارید ارتودنسی چند دندان منطقی تر است زیرا تعداد دندان های نامرتب باید به حدی برسد که بتوان بین آن ها سیم گذاشت . درارتودنسی چند دندان پزشک متخصص باید بهترین روش را انتخاب کند تا در زمان تلاقی دندان های ارتودنسی شده و دندان های ارتودنسی نشده اصطلاحا پله ایجاد نشود . در ارتودنسی چند دندان معمولا دندان های قدامی درگیر ارتودنسی می شوند و روی دندان های خلفی وسایل ارتودنسی نصب نمی شود  .

میخواهید برای دندان کج خود، ارتودنسی یک دندان انجام دهید؟

اگر تنها یک دندان شما در فک بالا یا پایین کج است میتوانید جهت مشاوره و بررسی دقیق به مطب دکتر خدیوی از بهترین متخصصان ارتودنسی تهران مراجعه کنید و یا اینکه اگر سوالی در این خصوص دارید (مثلا درباره هزنیه ارتودنسی یک دندان ) روی این لینک کلیک کنید، سوال خود را بپرسید تا دکتر خدیوی شخصا به سوالاتتان پاسخ دهند.